XXVII Międzynarodowych Dni z Doradztwem Rolniczym

11-12 września 2021 r. dr hab. inż. Katarzyna Antosik, prof. uczelni uczestniczyła w pracach Komisji w ramach konkursu HIT XXVII Międzynarodowych Dni z Doradztwem Rolniczym organizowanych pod hasłem „Smaki i barwy Mazowsza”.

Dni Siedlec XXVII Międzynarodowe Dni z Doradztwem Rolniczym

Celem Konkursu był wybór produktu żywnościowego (pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego), związanego z obszarem Mazowsza (pochodzenie, producent), przeznaczonego do bezpośredniego spożycia lub sporządzania potraw. Komisja konkursowa dokonała oględzin zgłoszonych produktów na stoiskach wystawowych i oceniła je wg następujących kryteriów:

  • walory smakowe i estetyczne,
  • wartości zdrowotne,
  • receptura produktu, wytwarzanie lub pochodzenie związane z Mazowszem,
  • forma prezentacji.

Zwycięzcą konkursu został "Serek siedlecki" Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Siedlcach

"Skład żywności kluczem do jej jakości"

7 czerwca, w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Hetmana Stanisława Żółkiewskiego w Siedlcach, odbyła się konferencja podsumowująca projekt edukacyjny zatytułowany „Skład żywności kluczem do jej jakości”. Celem projektu było poszerzenie wiedzy na temat substancji chemicznych zawartych w żywności oraz ich wpływu na organizm człowieka.

W ramach tego wydarzenia, Pani dr hab. Katarzyna Antosik, prof. uczelni, przeprowadziła wykład pt. „Zdrowa żywność, czyli jaka? Czy czytanie etykiet to dobry sposób na zachowanie zdrowia?”, natomiast mgr Katarzyna Kurowska poprowadziła z uczniami zajęcia praktyczne, których celem była analiza informacji znalezionych na etykietach produktów spożywczych.

Jeszcze raz serdecznie gratulujemy Emilii Hulewskiej, uczennicy IV LO w Siedlcach, która pod opieką Pani dr Jolanty Wnorowskiej wzięła udział w/w projekcie, jednocześnie życząc dalszych sukcesów!

Dziękujemy za zaproszenie !

2 maja Międzynarodowy Dzień Grilla?

Jak grillować zdrowo? Zapytaliśmy o to dr hab. Katarzynę Antosik prof. UPH. Kierownika Poradni Dietetyczno – Żywieniowej.

Czy jedzenie z grilla jest zdrowe?

I tak, i nie - wszystko zależy od tego, co grillujemy, w jaki sposób, jak często i przede wszystkim jakie ilości tak przygotowanych produktów, spożywamy. Zjedzenie grillowanego, chudego mięsa raz w miesiącu na pewno nam nie zaszkodzi, szczególnie jeżeli to mięso będzie opiekane nad żarem, a nie w ogniu. Niebezpieczne natomiast może być jedzenie grillowanych kiełbas kilka razy w tygodniu. W trakcie obróbki mięsa w wysokiej temperaturze, głównie podczas grillowania czy długotrwałego smażenia powstają szkodliwe związki chemiczne. Dlatego wszyscy miłośnicy grillowania powinni pamiętać o słowach Paracelsusa „Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę”.

W takim razie co zrobić, żeby jedzenie z grilla było zdrowe?

Wystarczy wprowadzić drobne modyfikacje i pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim zadbajmy o czysty grill. Większość osób popełnia błąd, używając przypalonego, ociekającego tłuszczem grilla. Powinien być czyszczony po każdorazowym użyciu. Zdecydowanie nieprawidłowym sposobem grillowania jest trzymanie mięsa, ryb czy kiełbasy bezpośrednio w płomieniu, ponieważ kapiący z nich tłuszcz dostaje się na rozżarzone węgle powodując powstawanie dymu z dużą ilością substancji toksycznych. Aby zmniejszyć ich dostęp do produktu, trzeba stosować specjalne tacki (najlepiej ze stali szlachetnej lub żeliwne), naturalne, bezwonne i spalające się całkowicie podpałki lub drewno z drzew liściastych, rozpocząć grillowanie w chwili, gdy ogień nie będzie już widoczny, a pozostanie tylko żar oraz unikać zwęglenia i przypalenia skórki. Nie należy także w czasie grillowania polewać węgla płynną podpałką.

Jakie produkty są najodpowiedniejsze do grillowania?

Lepiej grillować niepeklowane mięso niż kiełbasę i inne przetwory, przy produkcji których stosuje się  azotany i azotyny jako substancje konserwujące. Dobrym rozwiązaniem jest wcześniejsze zamarynowanie mięsa z przyprawami, takimi jak: tymianek, majeranek, rozmaryn, czosnek czy cebula. Zawarte w nich związki przeciwutleniające sprawiają, że jedzenie jest zdrowsze. Pamiętajmy też, żeby stosować przyprawy pojedynczo, a nie jako mieszanki ziołowe, które zawierają duże ilości soli i glutaminianu sodu. To samo dotyczy gotowych sosów do grilla – lepiej przygotować je samodzielnie, wykorzystując jogurt naturalny, świeże zioła i warzywa. Oprócz chudego, niepeklowanego mięsa zdecydowanie polecam na grilla warzywa (np. cukinia, bakłażan, burak, papryka, marchewka, batat, szparagi) oraz ryby (zawinięte w folię aluminiową), które zawierają pełnowartościowe białko, korzystne nienasycone kwasy tłuszczowe, selen, magnez i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Może mięsno - warzywny szaszłyk to dobry kompromis? Jeżeli jednak nie zdecydujemy się na grillowane warzywa czy owoce, to warto je podać w postaci świeżych sałatek, zapewniając sobie tym samym odpowiednią porcję witamin.
Zdrowego grillowania życzymy!

2 kwietnia - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

światowy dzień świadomości autyzmu

Na całym świecie tego dnia budynki podśwetlane są na niebiesko.

My również zapaliłyśmy swoje niebieskie światło biorąc udział w Wirtualnym Niebieskim

Biegu - 100% dochodu wędruje na konto Fundacji Coś Dobrego.